Er zijn behoorlijk wat discussies over 'hoog' versus 'laag' opgeleid en 'theoretisch' versus 'praktisch' opgeleid.
Je zou bijna weer zo'n vierkantje kunnen maken met een viertal vakjes erin, waarin je rechtsboven theoretisch/hoog opgeleid zou kunnen zetten en links onderin praktisch/laag opgeleid en dan nog voelt het eigenlijk niet goed.
Want een chirurg mag dan wel lang theoretisch geschoold zijn, zonder praktijk van het chirurg zijn heeft zij er niets aan.
Een automonteur is dan wel praktisch geschoold, maar er zit ook een deel theorie bij en naarmate zij zich verder ontwikkelt, komt er steeds meer theorie bij. Daarnaast zijn de grote veranderingen al een aantal jaren geleden in gang gezet en wordt de kennis van computers en andere electronica steeds belangrijker.
Simpelweg zou je kunnen zeggen dat de termen (H,L, T, P) niet meer op gaan, zeker als ik kijk naar het project waar ik en vele andere docenten op het Regio College mee bezig zijn. Bijvoorbeeld de afbeelding die ik heb toegevoegd, dat is een lokaal met allerlei robots van diverse pluimage. Voornamelijk om studenten aan het nadenken te zetten hoe je met robots een muur kan metselen. Reden? Kwaliteit, elke steen zit op dezelfde manier met dezelfde hoeveelheid specie aan elkaar.
Daarnaast zijn we bezig, met de opleidingen bouw, electra, ict en zorg om ideeën te ontwikkelen voor kleinschalige zorg in de buurt.
Van volledige woningen tot begeleide zorg waarbij een zorgbehoevende toch nog zoveel mogelijk zelfstandig is. Waar zorg in de buurt is maar toch zo onzichtbaar mogelijk en zichtbaar wanneer dat nodig en gewenst is.
Daarvoor hebben ze 25 ziektebeelden uitgekozen en op basis van die ziektebeelden worden plannen geschreven en uitgedacht.
Dat betekent dat je de wil moet hebben om buiten je eigen vakgebied te gaan kijken. Je in de theorie te willen verdiepen die samenhangt met bijvoorbeeld ALS, of Alzheimer.